Eten, drinken, feesten...oh ja en studeren! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Geert Kieboom - WaarBenJij.nu Eten, drinken, feesten...oh ja en studeren! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Geert Kieboom - WaarBenJij.nu

Eten, drinken, feesten...oh ja en studeren!

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

03 April 2011 | Spanje, Valencia

Lieve schatten!

Het is wel weer tijd voor een nieuw verhaal, nietwaar? Dat vind ik ook! Vorige week vertelde ik jullie over Las Fallas en maf de Valencianen zijn. Deze week focus ik op het Bourgondische leven dat ik hier leid. Comer y beber están muy importante aquí! En misschien heb ik het nog een beetje over het weer, want het is hier gelukkig inmiddels beter weer dan bij jullie. Niet dat ik het jullie misgun, hoor, maar ik ben natuurlijk niet voor niets naar een stad aan de Mediterrannee (zo blauw, zo blauw) verhuisd…

In Spanje ligt het leeftempo een tikje lager dan bij jullie in Nederland. De dag begint voor de meeste Spanjaarden wat later dan in Nederland, de werkdag (en mijn schooldag) begint rond negen of half tien. Rond twee uur, half drie wordt er geluncht. De lunch is eigenlijk de hoofdmaaltijd hier, dus overal zijn restaurantjes waar je voor 9 tot 12 euro twee gangen eet, met een glas wijn en koffie of een toetje na. Prima deals dus! Ik doe dat overigens niet zo heel vaak, hoor, want met twee keer warm eten op een dag moet ik wel héél vaak over het strand hardlopen om in vorm te blijven…De lunch wordt gevolgd door een half uur tot een uur uitbuiken en rusten (siësta). Daarna pakt men het werk weer op, en wordt er tot een uur of acht gewerkt. Terug thuis wordt dan tussen negen en tien het avondeten genomen, best laat dus. Dat leefritme went snel, dus dat is ook handig voor als ik straks in Nederland weer moet overwerken bij KPMG, haha! Het nadeel overigens van deze mañana mañana-cultuur is dat mijn aangeboren/ingebakken nonchalance versterkt wordt. Ik maak praktisch geen plannen en afspraken meer, ik zie wel hoe het gaat en wat ik doe en waar ik tegenaan loop. Heeeeeel fijn, zo los in het leven staan, maar ik weet nu al zeker dat ik moeite ga krijgen dat weer te ontwennen terug in Nederland. Afspraak is dan ineens weer afspraak, en je moet ook tijdstippen afspreken in plaats van “ik kom wel een keer langs”. Maar hee, ik heb nog vier maanden om me comfortabel te wentelen in deze leefstijl. Heerlijk!

Maar het eten en drinken, dus…Valencia ligt aan zee, ze is omgeven door wijnranken en ten zuiden van de stad ligt een groot moerasachtig natuurgebied waar rijst verbouwd wordt. Dit betekent dat vis, rijst en wijn hier alom aanwezig en goedkoop zijn. Bij de supermarkt heb je standaard een grote verse vis afdeling, je kent ze wel, waar de vis op ijs ligt uitgestald. Superleuk om gewoon een beetje rond te neuzen. Ze hebben hier ook hartstikke veel soorten schelpdieren (Bauck, Joost, ik voel mogelijkheden tot fraaie kookcreaties als jullie hier zijn!) en allerlei inktvisvarianten, net zoals er altijd minstens vijf soorten garnalen in de verkoop liggen. Wat een feest voor hobbykoks als ik!! Afgelopen maandag hebben Tamara (een meisje uit Nijmegen dat ook hier is) en ik paella gekookt voor de groep. In mijn beste Spaans was ik naar de vismevrouw gegaan om te vragen welke vissoorten het meest geschikt waren voor paella en hoeveel ik nodig had. Ik kwam thuis met 800 gram grote garnalen en 700 gram inktvis, samen voor acht euro! Dat is goedkoop, of niet dan! Ik betaal dat bij de Appie ook voor een mooi stukje zalm…Mijn keuken was overigens wel echt een slagveld nadat we de paella hadden gekookt, maar okee. Gelukkig hebben we de deal dat de koks niet hoeven op te ruimen, dus dat scheelt weer, haha! Ik vind het dan ook wel prima dat ik meestal de kok ben…Het was wel echt een mooi momentje toen we onze dampende schaal paella, met de knoflookgamba’s er bovenop (decoratief gedrapeerd in een soort polonaise van garnalen), de kamer binnensjouwden. Very nice!

Zoals ik eerder al zei is er ook veel wijnbouw hier in de buurt. Dat betekent dat de wijnafdelingen van de supermarkten huge zijn, en dat de wijn schandalig goedkoop is! Voor anderhalve euro heb je een Valenciaanse witte of rode wijn in huis, en voor een euro of anderhalf meer heb je een zeer fatsoenlijke wijn te pakken. Wat een feest voor drankorgels als ik!! Afgelopen week was er verder ook een culinair festival in de Turia (de drooggelegde rivier rond het centrum, is nu een prachtig park). Er waren vele stalletjes waar lokale producten zoals worst, wijn, olijfolie en kazen werden geproefd en verkocht. Wat een feest voor culinaire enthousiastelingen als ik!! Met een grijns van oor tot oor liep ik daar te slobberen en te happen. De vader van één van de meiden hier was op bezoek die avond, en volgens hem zou ik een goede hippie geweest zijn, als ik eerder geboren was (vanwege die grijns for no specific reason)…ik heb dat maar als compliment opgevat, haha! Iets anders…wist je dat “bodega” het Spaanse woord is voor slijterij? Als ik meer tijd heb voor de boodschappen ga ik op zoek naar zo’n bodega, waar ze nóg veel meer lokale wijnen verkopen dan bij de supermarkt. Yeah! Onze huiskamer is wel langzaamaan aan het veranderen in een glasbak, zoveel lege flessen staan overal…schandalig. Een typisch geluid van mijn tijd hier tot nu toe, is dan ook het geluid van klingelende wijnflessen in een plastic zak, als we van de supermarkt naar huis lopen. De schooierstas, of in het Engels een bum-bag, is al een echt begrip geworden hier!

Naast de paella hebben we ook al veel buffetachtige tapasavonden gehouden. We hebben namelijk één meisje dat lactose-intolerant is, Tamara is vegetarisch, we hebben een paar mensen die niet van bepaalde groentes houden, enz. enz. Daarom maken Tamara en ik dan vaak een aantal verschillende gerechtjes, en iedereen kan dan gewoon nemen wat hij/zij lekker vindt. Dat maakt het erg gezellig eten, omdat je met z’n allen rond een grote goedgevulde tafel zit, en iedereen iets van zijn gading/gusting heeft. Natuurlijk worden ook dat soort tapasavonden begeleid door genoeg wijn, hahaha! Gisteren spande wat dat betreft de kroon…we hadden voor elf mensen gekookt, dus we hadden echt kilo’s boodschappen en twaalf flessen wijn en een tray bier mee te slepen terug naar huis…een hele opgave! En toen moesten we ook nog in de lift met al die tassen, echt, het leek wel een verhuizing! Maar wel weer een topavondje! Momenteel is er een jongen uit Duitsland hier, en wij tweeën hebben samen dezelfde neigingen als het om drank gaat………resultaat: één avond met ontelbaar veel shotjes tequila hangend aan een bar; en één avond tot half zeven op het balkon in een zinloze poging om alle wijn en bier die we hadden ingeslagen op te drinken. Waarom? Omdat het kán! Of, in de woorden van Willemien (een meisje uit Groningen)…”why ook eigenlijk not”! Maar zij is ook het meisje dat bij een half glas roept om bijschenken, omdat ze zenuwachtig wordt van lege glazen, hahaha! Dus ik weet niet of het mijn geloofwaardigheid vergroot om haar te citeren…

Nou…zoals ik het hier opschrijf is het net of we hier alleen maar drinken! Dat valt best mee! Maar ik hou daar wel heel erg van, dus vond ik dat ik er toch tenminste één keer een verhaaltje aan mocht wijden. Ja toch? Niet dan? Geloven jullie me wel als ik zeg dat ik ook nog naar school ga; veel in de parken hardloop en over het strand; in de zon lig in parken en bij zee; de stad verken; en de mooie gebouwen bekijk? Misschien vertel ik daar volgende week wel wat meer over. Oh, en zoals beloofd nog even over het weer...het was hier de afgelopen week 25 graden met blauwe hemels! Wat lekker, wat lekker! Na school plof ik steevast een uurtje in het park neer in de zon, om een tukje te doen. Jaaaaa, het is een zwaar leven hiero!!

Jos, ik wil de vijfde graag met je Skypen. Hoe laat heb je tijd?

Andere Skype-liefhebbers…stuur me een mailtje of een smsje, dan kunnen we een keer een moment afspreken (daar ben ik goed in tegenwoordig :P)!

Beso para todos, adiós!
Geert.

  • 03 April 2011 - 22:54

    Koos:

    Hola Geert!
    Cómo estás?
    Sería fantástico no!
    Que la vida me gustaría vivir.
    Comer, beber, disfrutar del buen tiempo.
    Afortunadamente tuvimos ayer aquí, el clima agradable del verano (25 grados!).
    Disfruta de ella y seguimos para seguir!
    (Hopelijk is het een beetje te volgen!?)
    Saludar,
    Johan en Koos (Helmond).


  • 04 April 2011 - 06:55

    Gerdine:

    Yeah! Klinkt goed!!! Blijf zulk soort verhalen schrijven, dan heb ik er steeds meer zin in!

  • 04 April 2011 - 09:24

    Irene:

    Geert,

    Als ik jouw verhalen lees past slechts één woord: Jaloezie. Met een hoofdletter J ja... O ja, en het zinnetje 'ik moet toch nodig eens naar Spanje' doemt per alinea ook zo'n 62 keer op.

    Hang in there, ik weet dat je 't kan!

    X Irene

  • 04 April 2011 - 12:58

    Anna:

    Hee geert, klinkt superchill zeg!
    En die kookkunsten neem je natuurlijk ook mee naar Nederland he? ;)
    Enjoy! X

  • 04 April 2011 - 16:20

    Marijke:

    Nu heb ik via Skype (leuk, leuk, leuk) al heel wat gehoord, maar door alle haperingen is dit nog NET ff beter te volgen, hahaha.
    Het klinkt allemaal fantastisch, het lijkt me een ervaring die je de rest van je leven bij blijft, JUIST door de grote veranderingen. O.a. het super-gehaaste en strakke leven hier, en het luie, rustige leventje daar. Ik zou zeggen: GENIET ERVAN! Denk een week voor je terugkomst weer een keer aan Nederland, maar zeker niet nu. ENJOY!!!
    Anyway, de Paella zag er lekker uit (op de inktvis na, haha!), ik ben benieuwd wat we allemaal te eten krijgen de eerste week van juni! Die tapas zijn dan ook gemakkelijk, met de zwangerschap enzo, hahaha. Iedereen heeft weer wat... :P Heb er zoveel zin in, ik kijk er echt naar uit. Hopelijk neem je ons een keertje mee naar een Bodega, of gewoon naar de supermarkt, of die ene grote markt waar Rolf destijds is geweest. Lijkt me haaaaaaartstikke leuk!
    Dank voor dit verhaaltje, vrolijkt me altijd helemaal op. Hou er zo'n lekker vakantie gevoel aan over! ;)

    Tot de volgende, hopelijk snel. :D
    Kus van zus (en schoonbroer)

  • 04 April 2011 - 20:23

    Huub.:

    Hoi Geert,
    ik heb je verhaal zojuist gelezen, maar ik wist al het een en ander via Skype. Ik ben blij dat je het zo goed maakt. Maar wat wil je nog meer? Zon, zee, drank, lekker eten en vrouwen? Misschien af en toe een lesje Spaans hier en daar? Maar dat lijkt me nog het minst leuk van alles.
    Ik ben benieuwd hoe het er in juni in het echt uit zal zien.
    Voor mijn doen is dit al veel typewerk, groeten en tot snel.

  • 05 April 2011 - 17:55

    Jos En Dorien:

    Hoi Geert,

    We vonden het vandaag leuk om met je te skypen! Zo te zien maak je het prima daar in Spanje :) Veel plezier nog!

    Groeten

  • 07 April 2011 - 15:25

    Adrienne:

    Geert!

    Wederom een heerlijk positief verhaal! Wat een leventje.. Over 4 weekjes kom ik een avondje van je Spaanse kookkunsten genieten, dan weet je dat vast ;-)..!
    Take care, Xx.

  • 13 April 2011 - 16:03

    Meisje Uit Groningen:

    hoezo EEN meisje uit groningen? dat is toch minstens HET meisje uit groningen of niet dan.
    pfff que mal jorge.

  • 14 April 2011 - 18:19

    Martine:

    Geert, je raakt heus niet uit vorm van die twee warme maaltijden per dag. daar zorgen die tequilas, cervezas, vinos en andere copas voor! haha geniet van je vida sin agenda, hippie!
    Besos vanuit de st. Canisiussingel, habitación 7! (ps. je plant leeft nog steeds!)..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Valencia

Geert

Actief sinds 02 Maart 2011
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 19790

Voorgaande reizen:

12 Maart 2011 - 31 Juli 2011

Valencia!

Landen bezocht: