Las Fallas! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Geert Kieboom - WaarBenJij.nu Las Fallas! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Geert Kieboom - WaarBenJij.nu

Las Fallas!

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

23 Maart 2011 | Spanje, Valencia

Dag fijne chicos & chicas!

Daaaarrrrrrr istie weer! Oei oei, het zal een hele opgave voor me zijn om mijn eerste anderhalve week Valencia te omschrijven, maar ik ga mijn best doen :)!

Goed, laat ik bij het begin beginnen. Vorige week zaterdag, mijn dag van aankomst, was ik bij de bekende witte gebouwen van Calatrava (ja mensen, dat wordt googlen, haha) en heb daar gemeet met Tamara. Ik kende haar van een dronken avond in Nijmegen, enkele maanden geleden. Zij studeert hier ook Spaans aan dezelfde school als ik, dus dat betekende voor mij een gespreid bedje. Heerlijk! Maar nu de belangrijkere dingen: VALENCIANEN ZIJN GEK, AND I LIKE THAT A LOT! Ik denk dat ik daar wel de belangrijkste stelling van mijn eerste dikke week heb staan. Bewijs voor die stelling zal ik in dit stukje beetje bij beetje aanleveren, onderbouwd en opgefleurd met voorbeelden. Deal? Mooi, daar gaan we!

Ik kwam hier aan tijdens de aanloop naar Las Fallas. Huh? Las Fallas! Huh? Het Valenciaanse carnaval. Het carnaval hier heeft wel wat weg van het onze, alleen dan met wat meer traditie. Oh ja en het duurt drie weken ongeveer, hahaha! Vanaf begin maart beoefenen de Valencianen één van hun favoriete tradities in aanloop tot het daadwerkelijke festival: lawaai maken met vuurwerk, oftwel STOOOOKEEEEEEN!! Iedere dag om 14.00u barst een enorm geknal los op het Plaza de la Ayuntamiento. Echt, de eerste keer dat ik nietsvermoedend door de stad liep dacht ik echt dat er een dikke bomaanslag plaatshad. Minstens!! Later werd mij verteld dat dit bij de allemaal bij de Fallas hoort, en dat het zelfs een soort wedstrijdje is tussen de verschillende knalkoningen. Ik geloof dat ik hier nu wel al twee puntjes heb voor mijn stelling, toch (drie weken carnaval in plaats van onze vier dagen en shitloads vuurwerk pal midden op de dag, iedere dag, ook al is iedereen gewoon aan het werk). Later die eerste week ben ik in mijn eentje de stad ingegaan om het spektakel eens van dichterbij te bekijken. Ik was mooi op tijd (anderhalf uur van tevoren) en had dus nog vrij spel. Ongeveer een uur van tevoren begint de politie het plein af te zetten, en vanaf dat moment stroomt de massa toe. Ik had voor mezelf al een lekker plekkie in de zon veroverd op een stoeprandje. Toen het echt goed druk werd, popte ook overal mensen met karretjes, tassen, en orgaandozen op, die bier verkochten (“Birra, cerveza, birra, cervezaaa, muy frío, frío, fríooooo!”). Spontaan plofte twee lichtjes oudere (zeg 35 ofzo) ladies naast mij neer, en begonnen te praten. Ik had best moeite om het te volgen in het Spaans, maar gelukkig sprak één van de twee ook wat Engels. Mij werd uitgelegd dat ik moest oppassen voor mijn trommelvliezen als het goed losss ging. Ik kreeg een biertje van ze en er werd een foto’tje geschoten (zie Facebook). Toen het vuurwerk begon, wist ik weer een tikkie zekerder dat deze fijne mensen niet helemaal goed wijs zijn: spontaan werden liederen aangeheven en werd er gedanst op het ritme van de knallen. Fantastisch! Dat er later die week ook iedere nacht nog een siervuurwerk zou worden afgestoken waar dat van de Nijmeegse Vierdaagse bij in het niet valt, wist ik toen nog niet eens…echt, Valencianen en vuurwerk! En dat dus op een plein vol mensen die om 14u in de middag aan het illegaal doorverkochte bier zitten! Lovely! En een puntje voor mij…

Door naar mijn bewijsvoering. Het vuurwerk hebben we gehad, nu dan door naar de viering van de Fallas. Deze fijne mensen werken dus het hele jaar met hun buurt (barrio) aan poppen van papiermaché/kunststof. Tijdens de eerste dag van het festival worden ze opgetuigd op de straten, samen met massive verlichting door de straten en feesttenten overal, waar ’s avonds muziek gespeeld wordt en paella gegeten. Tijdens de Fallas zelf zijn deze poppen het centrum van de belangstelling, samen met de optochten van mensen in traditionele kleding, die op de raarste momenten door de stad trekken. Iedere buurt kiest haar eigen koningin van de Fallas. Deze dames zijn zogezegd de buurtkoninginnen voor de week dat het feest duurt (zien jullie de parallel met Prins Carnaval?). Iedere dag is er overal feest en vuurwerk. Dat vuurwerk wordt door papa’s met hun kleine zoontjes en dochters afgestoken. Het stoken wordt hier echt met de paplepel ingegoten, het meest pakkende voorbeeld was dat van een manneke dat nog niet eens kon lopen, maar wel een aansteeklont kon vasthouden. Zijn pa droeg hem naar het vuurwerk toe, kindje stak het aan! (puntje voor mij). Ook wordt vuurwerk net zo makkelijk naar elkaar gegooid en dat vindt men nog grappig ook. Bij Tamara (ze woont 14 hoog) werd het vuurwerk door de bovenburen van het balkon gegooid, zodat het ontploft voordat het de grond raakt. Dat er wel eens mensen op de balkons beneden konden staan, maakt blijkbaar niets uit (puntje voor mij).

Het hoogtepunt van Las Fallas is de crema, afgelopen zaterdag. Tijdens de crema worden alle Fallas (poppen) één voor een in de fik gestoken!! Hoppaaaaa, daar gaat een jaar werk! Natuurlijk gaat ook dit weer gepaard met vuurwerk, zodat je precies kan zien waar nu weer een pop de lucht in gaat (je ziet namelijk eerst vuurpijlen). Daarna gaat de pop in de hens, en kijkt de menigte toe hoe de hele zaak opbrandt, grote ongezonde rookwolken veroorzakend (de poppen zijn tegenwoordig van kunststof ipv het papier-maché). Er bestaat een speciale pyromanen-commissie voor de stad Valencia, die de crema voor haar rekening neemt. Ook zorgt deze dienst dat de omringende gebouwen worden natgespoten met brandslangen. De poppen staan namelijk vaak op kleine knusse pleintjes, maar ja, hee, de poppen verplaatsen om te verbranden gaan ze echt niet doen, hoor!! Dan liever een beetje met water spuiten en hopen dat je huis niet mee de fik in gaat…Puntje voor mij, toch? Precies…Als alle poppen verbrand zijn feest Valencia nog één nacht door en gaat dan haar roes uitslapen. Las Fallas zijn voorbij. PFFFFFOOOOOOOE!!!

Geloven jullie mij dat het een raar weekje was om mee binnen te komen hier? Maar ik mag dit wel. Deze mensen zijn maf, gastvrij, vrolijk, luidruchtig, allemaal feestbeesten en geven die insteek van jongs af aan door aan hun kroost, hoe VET!! Nu is voor mij het afkicken begonnen, want ik weet ook wel dat het niet altijd zo kan zijn in Valencia. Maar wat een enorm gave eerste week heb ik gehad, echt waar! Heerlijk! Ik word omringd door 1 miljoen vrolijke en ongeorganiseerde mafkezen die het geluk aan hun zijde hebben (ik heb geen enkel ongeluk gezien, ondanks het chaotische feest). Wat mij betreft staat het vast: VALENCIANEN ZIJN GEK, AND I LIKE THAT A LOT!!

Ik schijf snel weer wat, misschien een kort stukje, misschien een wat langer verhaaltje als dit. Ik zie wel hoe het gaat. Ik zal ook mijn eerste Skype-pogingen doen deze week (Jochem, Joost, mam, Marij…?). Leuk!

We schrijven, bellen, mailen, bloggen.
X Geert.

  • 23 Maart 2011 - 15:54

    Marga:

    Inderdaad knettergek, die Valencianen! Ik begrijp dat je je er thuis voelt Gradje, haha!
    Een raar, maar heel leuk weekje om mee te beginnen, maar nu aan de studie! Als wij in juni komen is het wel de bedoeling dat jij het woord doet in je beste Spaans als we alle terrassen in Valencia bezoeken...
    Volgende week skypen we, tot dan!
    x Marga.

  • 23 Maart 2011 - 16:08

    Rob:

    Ha Grad, klinkt allemaal te gek! (woordgrapje hihi)
    En aan de korte broeken te zien heb je over t weer ook niet te klagen.. mooi man.
    Veel plezier nog de komende tijd.. en succes met afkicken na zo'n knotsgekke week!
    Gr. je neef(je)

  • 23 Maart 2011 - 17:21

    Marijke:

    Ha broer,

    als carnaval in Nederland ook zo zou zijn, zou ik wel mee willen doen!! Super vet allemaal, alhoewel, het vuurwerk gooien enzo... Daar heb ik het niet zo op. Maargoed, ik ben dan ook een niet-gekke saaie Nederlander. ;) Klinkt hartstikke leuk allemaal! Je hebt precies de goede week uitgekozen om te vertrekken.
    Ik vind echter wel dat je al je foto's op deze site moet zetten, want ik heb geen facebook, en kan dus jouw foto met de wat oudere dames ook niet zien! (N)
    Nou, afkick-ze deze week, maar dat komt vast goed. Nu kun je eens gaan bekijken hoe deze Valencianen de rest van het jaar leven.
    Graaaag skypen volgende week! Skype is geinstalleerd. Nu moet ik je alleen nog toevoegen ofzo, geloof ik. Dus moeten we even contacten van te voren.

    Tot snel,
    X!

    PS. Groetjes van Rolf, die het helemaal eens is met mijn verhaaltje! ;)

  • 23 Maart 2011 - 18:21

    Marianne (tante):

    Hey Geert,

    Ik zie alleen maar chicas op jouw plaatjes......zijn er geen andere chicos?
    Of heb jij alle meiden al voor jezelf?
    Leuk verhaal, die Valencianen zijn idd wel heel anders dan de nuchtere Hollanders (Geffenaren).
    Veel plezier en studeer ze (Spaans) ook de komende tijd.
    Groetjes!

  • 23 Maart 2011 - 21:18

    Baucke:

    Lekker bezig Geert!

    Ik vink die consolidatie staten hier wel dicht hoor ;-)

    tot snel....

  • 23 Maart 2011 - 22:11

    Willem:

    Halee! Het lijkt idd op carnaval, en is welzeker een voortvloeisel van katholieke tradities, te maken met de vastentijd. Overigens worden ook hier (zelfs in Geffen!) poppen verbrand aan het eind. Denk aan Knillis in Den Bosch. Dat heb ik dit jaar voor het eerst gezien, en het was zeer indrukwekkend. Een plein vol hartverscheurend jankende Bosschenaren. Helaas mogen hier geen poppen meer verbrand worden (een of ander bullshitverhaal over veilgheid), maar ik heb in Oeteldonk ook meerdere biertjes aangeboden gekregen. De paralellen zijn dus niet van de lucht! Fijn dat het daar zo gezellig is, en laat de reisverslagen vooral komen! Veel plezier! Gr, w

  • 24 Maart 2011 - 09:19

    Anne De G:

    Terwijl jij illegaal bier drinkt in Spaanse oorden staat je bier hier al enkele weken dood te gaan, als je thuis komt DOEN WIJ ECHT EEN BIERTJE:D! Enjoy de gekte daar, hier doen we maar gewoon dan doen we al gek genoeg... XXX

  • 24 Maart 2011 - 15:52

    Geert.:

    Haha, eehm, ja, Marianne je hebt gelijk! Ik heb hier inderdaad ongeveer 90% vrouwen om me heen. For some reason vind ik dat niet zo hééél erg, hahaha ;)!

  • 24 Maart 2011 - 21:03

    Hilde:

    Hee Geert! Klinkt goed allemaal haha ik vind je bewijsvoering supersterk! Je foto's zien er inderdaad ook erg relaxt uit. Succes met afkicken en enjoy!
    x Hilde

  • 28 Maart 2011 - 21:17

    Dorien&Jos:

    Hej Guapo,

    Jaloers dat zijn we ! De foto's zijn prachtig. Veel plezier met je guapas!

    Groetjes!

  • 29 Maart 2011 - 15:13

    Kris:

    Heey Geert,

    Klinkt super! Je valt meteen met je neus in de boter zeg;). Geniet ervan!

    Cheers,

    Kris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Valencia

Geert

Actief sinds 02 Maart 2011
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 19792

Voorgaande reizen:

12 Maart 2011 - 31 Juli 2011

Valencia!

Landen bezocht: